چهارشنبه سوري وپيشينه آن


جشن چهارشنبه آخر سال بسياري از سازمانها را در سراسر كشور به شدت تحت تاثير خود قرار مي دهد وهزينه هنگفتي را برجاي مي گذارد ولي اي كاش همه ما از پيشينه چهار شنبه سوري در ايران باستان نيز خبري داشتيم.


در چهارشنبه آخر سال گروههاي بسياري از مردم وبويژه جوانان ونوجوانان دست به اقداماتي مي زنند كه بسيار خطرناك ودر مواردي غير قابل جبران مي باشد.

متاسفانه در چنين روزي تعداد زيادي از هموطنانمان وبويژه نوجوانان وكودكان بي گناه وبي خبراز همه جا بر اثر سوختگي ها و جراحات ناشي از انفجار انواع مواد محترقه در جشني صوري وكاذب روانه بيمارستانها مي شوند.

در جشن چهارشنبه سوري از نظر مالي وجاني براي دولت ومردم در كشور ما هزينه هاي هنگفتي مي شود كه در مواردي بسيار خسارات جا ني غير قا بل جبران مي با شند.

سازمانها و ادارات بسياري مانند پليس، هلال احمر، وزارت بهداشت ودرمان، بهزيستي وآموزش وپرورش و... در اين امر براي مقابله با هرگونه حوادث احتمالي درگير مي باشند.

در اين مراسمات كه معروف به چهارشنبه سوري مي باشد، مردم با خريدن انواع واقسام مواد محترقه و درست كردن بمبها ونارنجكهاي دست ساز به جشن وپايكوبي صوري وكاذب مي پردازند كه نه تنها به جشن هيچ شباهتي ندارد ، بلكه در جاي جاي شهرها و اماكن پررفت وآمد وبويژه در كلانشهرها جداي از دردسرهايي كه براي مردم ورهگذران بوجود آورده مي شود صحنه هاي دلخراش ودردناكي را شاهد خواهيم بود كه بيشتر شبيه ميادين جنگ مي با شند تا ميدان جشن وپايكوبي.

در مراسم چهارشنبه آخر سال ايران كهن برنامه ها به اين شكل نبود كه مردم و بچه ها با انفجارهاي متعدد براي خود وخانواده ها دردسرهاي متعددي را درست كنند وصحنه هاي بسيار غم باري را بوجود بياورند.

مراسم چهار شنبه سوري درجوامع آن زمان كه جوامعي روستايي بودند اينگونه بود كه مردم با افروختن آتش كه آن را مظهر پاكي وقدرت مي دانستند دور آن جمع مي شدند وبه جشن وپايكوبي مي پرداختند و بعد از جشن وپايكوبي خاكستر چوبهاي سوخته شده را به نشا نه پاكي در رودخانه ها مي ريختند .

در ادامه اين مراسمات مردم براي شادي روح مردگا نشان در پيشگاه خداوند يگانه ومهربان دعا مي كردند واز محضر خداوند براي خود وامواتشان طلب عفو وبخشش مي كردند.

در اين مراسم، مردم با استفاده از موقعيت جغرافيايي و گياهاني كه در محيط اطرافشان مي روييد انواع غذاهاي بومي ومحلي را درست مي كردند و به همديگر هديه مي دادند.

در داخل خانه ها در اين روز براي دختران دم بخت نيز مراسمهاي خاصي براي بختگشاييشان وجود داشت وبعضي ها هم هنگام غروب با خواندن آوازهاي ويژه نوروز درب منازل مردم مي رفتند و با دادن كاسه اي به داخل منازل در حالي كه آواز مي خواندند وآمدن بهار وعيد نوروز را مژده مي دادند از صاحب خانه طلب عيدي مي كردند وصاحبان خانه ها نيز كاسه خوانندگان دوره گرد را با آنچه كه در بضاعت داشته مانند آجيل ، گردو ، گندم ، خرما ويا انواع شيريني جات وغذا پرمي كرد ند و به خودشان برمي گرداندند.

اما با بيان همه اين موارد مي توان گفت : چهارشنبه سوري حال حاضر كه به عبارتي تبديل به چهارشنبه سوزي شده است حالت انحراف يافته چهارشنبه سوري ايران با ستان مي باشد كه با صنعتي شدن جوامع وتبديل جوامع روستايي به شهري و با آمدن مواد محترقه وانواع نارنجكهاي دستي، جشنها متغير شده و با تمام آسيبها وزيانهايش به حالت امروزي در آمده است .

در خاتمه بايد خاطر نشان كرد: قانون گذار در اين خصوص بيكار ننشسته وماده 618 قانون مجازات اسلامي را براي برخورد با هرگونه مزاحمان براي مردم وجوامع به شرح ذيل تصويب كرده است.

هركس با هياهو، جنجال، حركات غير متعارف، يا با تعرض به افراد، مخل در نظم و آرامش عمومي گردد و يا مردم را از فعاليت باز دارد، به حبس از سه ماه تا يكسال و75 ضربه شلاق محكوم خواهد شد.



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا